I min 9. klasse har jeg elever, der elsker morgenbånd. De læser løs, og det er en fornøjelse at se. Og så er der dem, der har alle mulige undvigestrategier, fordi det der med bøger ikke siger dem noget.

Det er min oplevelse, at der er nødt til at være struktur og lærerstyring, hvis hensigten med læsebånd skal opfyldes.

En sjov måde at gøre dette på er Citat-Quiz-spillet.

Eleverne skal læse i 10 minutter (halvdelen af tiden i læsebåndet). I de sidste 10 minutter spiller vi Citat-Quiz.

Allerede inden timen går i gang, har jeg gjort mine Google Slides til spillet klar, så eleverne ved, at i dag er der et helt klart formål med læsningen.

Reglerne er som følger

  1. Alle læser i deres medbragte bog i morgenbåndet.
  2. Når der er gået 10 minutter, afsløres det første kort på smartboardet. Så snart kortet er afsløret, starter alle med at lede i deres bøger efter ord, citater eller flere sætninger, der passer til opgaven på kortet
  3. Når en elev råber: “Jeg har den,” starter læreren et nedtællingsur (det er indbygget i slidesene).
  4. Når der er gået 2 minutter deler alle i gruppen deres citat med hinanden. Har man ikke fundet et passende citat, skal man finde en tilfældig sætning på en tilfældig side i sin bog og læse højt.
  5. AFSTEMNING: Læreren tæller ned med “3-2-1 Stem!” og alle i gruppen stemmer på det bedste citat ved at pege på den, der læste det højt
  6. Den, der har flest stemmer, vinder runden. Alle gruppevindere læser deres citat højt i klassen

Det giver en helt anden energi til læsebåndet. Eleverne gør sig umage med at vælge gode bøger, de kan citere fra.

Vi får nogle knaldgode samtaler på mikroniveau om genrer, og eleverne bliver interesserede i, hvad hinanden læser.

Og så får vi nogle gode grin sammen, over de citater vi hører.

Men det bedste er, at eleverne læser aktivt og koncentreret. Det er man nødt til, hvis man vil vinde en runde. Og 10 minutters kvalitetslæsning slår i mine øjne et fuldt 20-minutters læsebånd, hvor man ikke får læst mere end 1-2 sider.

Og det er ikke altid de elever, der ellers er bedst til dansk eller i andre sammenhænge er fagligt dygtige, der vinder quizzerne.

Jeg har lavet et sæt slides med 100 opgaver. De er tilpasset min 9. klasse, og ikke alle opgaver er lige farbare for alle elever.

Hvis du er logget ind på Google, kan du tage en kopi af spillet her. Så kan du jo selv slette de slides, du ikke vil bruge.

Jeg har ikke selv fundet på spillet. Det er fundet på en amerikansk blog med det pragtfulde navn The Book Sommelier

  • Share: