Min 9. klasse i engelsk har ønsket, at et af temaerne i år er True Crime

Jeg har fundet forskellige tekster, men jeg har også haft et ønske om at inddrage en podcast, da true crime-genren er stor på dette medie.

Et kriterium har været, at det skulle være en autentisk podcast. Håbet har selvfølgelig været, at eleverne skal få lyst til at lytte til engelsksprogede podcast i deres fritid. Og udbuddet er uendeligt stort.

Et andet kriteterium har været, at podcasten skulle være sober og velegnet til teenagere. Der skal ikke svælges i blod, indvolde og andres ulykke. Og følsomme elever skal ikke plages af mareridt undervejs.

Et tredje kriterium har været, at podcasten skal være let forståelig rent sprogligt, så der ikke sidder elever, der ikke forstår indholdet. Omvendt må indholdet heller ikke være for barnligt.

Et fjerde kriterium har været, at afsnittene ikke må være for lange. Mange af de podcasts jeg har været omkring har haft en længde på 30-60 minutter, og det er alt for lang tid, når eleverne helst både skal lytte til og arbejde med et afsnit i en lektion. Der er travlt i 9. klasse, og jeg synes ikke, vi kan byde eleverne, at de hjemme skal lytte til en podcast på 60 minutter. Særligt ikke hvis der skal lyttes til en serie.

Det sidste kriterium har været, at lydeffekterne ikke må være så mange, at de gør lytningen sværere. Havde podcasten været på modersmålet, er der ikke tvivl om, at gode lydeffekter understøtter indlevelsen hos lytteren. Men her er det for de fleste elevers vedkommende andetsproget.

Podcast fra BBC: Body on the moor

Hos engelske BBCs Radio 4 faldt jeg over podcasten “Body on the moor,” der lever op til alle kriterier:

  • Det er en autentisk britisk podcast
  • Hvert afsnit er 8-10 minutter langt
  • Podcasten handler om en virkelig sag
  • Indholdet i serien er sobert gengivet. Her er ingen massemorder, og eleverne får ikke indre billeder af hjernemasse splattet ud over det hele
  • Sprogligt tales der i et tempo og med accenter og dialekter, så de fleste elever sagtens kan være med
  • Lydeffekterne er ikke forstyrrende for at forstå indholdet.

Podcasten er frit tilgængelig og ligger i princippet til evig tid på BBCs hjemmeside.

Her finder du podcasten



Ulempen ved podcasten er dog, at når er lytter uden for UK, må man trækkes med reklamer.

Jeg har derfor downloadet alle afsnit (også selv om der står UK only). Men det er nu også for at sikre, at afsnittene ikke pludselig er fjernet, og så de er tilgængelige for en eventuel censor, hvis klassen og jeg vælger at opgive afsnittene til prøven i engelsk.




De downloadede lydfiler, har jeg redigeret i WeVideo. Reklamerne er typisk i det først og sidste minut af podcasten. Af ophavsretsmæssige årsager kan jeg ikke dele de redigerede lydfiler med jer.



Til alle 7 afsnit har jeg lavet multiple choice-spørgsmål i Google Analyse. Dels for at eleverne får trænet aktiv lytning; men også for at underbygge forståelsen hos de elever, hvor engelsk ikke falder så let.

Pointen er ikke, at spørgsmålene skal bruges til en test. Jeg tænker, at eleverne lytter til podcasten i eget tempo, så de kan pause, lytte igen eller bare køre derudad alt efter niveau. For mange vil spørgsmålene være easy peasy, mens andre vil have brug for at have ordbogen ved siden af for at forstå spørgsmålene.

Du finder opgavere til podcasten nedenfor. Du er velkommen til at tage en kopi af dem. Du skal have en google-konto, for at kunne kopiere opgaverne.

Opgaver til episode 1: The discovery

Opgaver til episode 2: The journey

Opgaver til episode 3: Poison

Opgaver til episode 4: The clue inside the leg

Opgaver til episode 5: A breakthrough

Opgaver til episode 6: A year on

Opgaver til episode 7: Solved



Husk at fjerne ordene “kopi af”, når du er har taget en kopi af opgaverne.



Når du har taget en kopi af opgaverne, skal de tildeles til eleverne.

Det gør du ved at trykke på “send”, tryk på link-ikonet og “kopier.”

Indsæt linket der, hvor eleverne skal finde det – fx. i MinUddannelse.



Alle opgaverne er selvrettende, og eleverne kan med det samme se både rigtige og forkerte svar. Dette igen for at eleverne kan arbejde i eget tempo og på eget niveau.



Hvis du skal se, hvem af eleverne, der har besvaret opgaverne, går du ind i din formular (ikke det link, du har sendt til elever).

Du går fra fanebladet “spørgsmål” til fanebladet “svar”. Scroll ned og du kan se navnene. Skal det være endnu lettere, trykker du på ikonet for Google Sheets og opretter et regneark, hvor du kan let kan se navn og score for hver enkelt elev (men husk: Brug opgaven som en øvelse, ikke en test).

  • Share: