Min klasse læser for tiden Kenneth Bøgh Andersens ny-klassiker “De hvide mænd.” Det er efterhånden en gammel traver, men den holder stadig. Ja, faktisk synes jeg problematikken er endnu mere aktuel, end da den blev udgivet, for karakterer, prøver og gennemsnit fylder endnu mere i dag, end da jeg læste bogen med en klasse første gang.

Der skal laves resumé af hvert kapitel. Men i stedet for at skrive det i et dokument, skulle eleverne lave (falske) tweets med billeder som blikfang.


Og det er bare slående, hvor godt det virkede. Der var ikke nogen diskussion om, hvorvidt elevteksten var for lang eller for kort. Twitter har en max-grænse på 280 tegn, så det skal være kort og præcist. Og så er eleverne jo bare mestre til hashtags. De er på hjemmebane her – også de, der er bogligt svage.

Og eleverne havde travlt med at vise hinanden deres resuméer. Hvornår sker de lige i en dansktime? Retrospektivt var det dog for meget at lave tweets til alle kapitler. En anden gang skal opgaven laves på udvalgte kapitler, eller som resumé af en kortere tekst.

Til at lave tweetsene bruger jeg hjemmesiden tweetgen.com. Den er ganske gratis, og man skal ikke logge sig ind, så den er også helt kosher ift. GDPR.

Der findes også apps til telefonen, hvor man kan lave det samme, men igen er der GDPR, der gør, at vi ikke kan bede eleverne om at downloade hvad som helst.

Det kræver lige, at man holder tungen lige i munden i forhold, hvordan man downloader tweetsene, men eleverne skal bare prøve det en gang, så er der styr på det.

Du finder vejledningen som PDF-fil her eller som redigerbar Google Slides-sæt her.

  • Share: