Julereklamer i TV er det første tegn på jul, siger man i England.

Jeg bruger reklamerne i undervisningen i december. Dels viser reklamerne en masse om kulturforhold i England (mad, papirhatte, jul om morgenen osv.), og dels er mange af filmene så gode, at de nærmest er kortfilm med en opbyggelig historie.

En didaktisk vinkel kan være sammenhængen mellem teksten i en ledsagende sang, og de billeder der vises. Eller om kan eleverne spotte, hvilket produkt der egentlig reklameres for?

Og nogle gange er det bare ren hygge at bruge de sidste 2-3 minutter af en lektion på at se en reklame eller 2.

Jeg har fundet 20 reklamer på YouTube og samlet dem i et sæt Google Slides.

Tag kopi af slidessæt med julereklamer her (du skal have en Google-konto)



Der er en tydelig trend i mange af reklamerne i år. Efter en Covid-jul sidste (og forrige) år, skal den have en på goddagen denne jul. Det spiller man bl.a. på i Argos reklame, der har fået titlen “Baubles to last year! Christmas is ON.”



Selv den største NåSåer må også trække lidt på smilebåndet af supermarkedet Tescos fjollede reklame “This Christmas, Nothing’s Stopping Us” med skønt Queen-soundtrack.

Ofte er reklamerne drivende sentimentale, og der er nok størst grædegaranti for følsomme lærere i Amazons “Kindness, the greatest gift” (og så taler vi ikke om arbejdsforhold for de ansatte i virksomheden, der er ejet af verdens rigeste mand).



I virkeligheden kan du bare søge på “Christmas ads UK 2021” på Youtube, men så ser du også alle mulige andre reklamer, du ikke gider se – og slet ikke i undervisningen. Men når du sætter YouTube-Videoer ind i Google Slides på en Google Education-konto, så kommer der ikke reklamer før videoen, når du afspiller dem direkte fra slides.

Jeg skrev også om engelske julereklamer sidste år, og der er altså nogle oldies, but goodies i blandt.

Jeg bliver aldrig træt af den polske “Christmas for beginners.”



Heller ikke den næsten 10 år gamle reklame fra West Jet er jeg træt af endnu. Den skal bare ses til jul efterhånden.


Fra Ikea i Spanien er der denne reklame fra 2018. Lydsporet er spansk, men med engelske undertekster, synes jeg også, at den går i engelskundervisningen. Budskabet er i hvert fald tankevækkende.



Jeg har også elever, der kan se Sainsbury’s “The Big Night” fra 2018 igen og igen. Jeg plejer at vise reklamen, og så filmen bag reklamen og så reklamen en gang til. Der er masser af læring i at forstå, hvad børnene siger på , for de taler med dialekt.

  • Share: