På vores skole har vi en gruppe elever, der har brug for opgaver, de kan sidde med selv. Opgaverne skal helst være repetitive, og indholdsmæssigt er det motiverende, hvis de tager udgangspunkt i elevens særinteresser. Målgruppen er altså elever med særlige behov.

Sammen med en gruppe kolleger har jeg derfor lavet en skabelon til Google Analyse, hvor læreren finder en online-tekst, som der så laves 10 eller færre forståelsesspørgsmål til. Spørgsmålene er primært spørgsmål, hvor svaret kan findes på linjen.

Her kan du læse om, hvordan du selv laver en quiz fra bunden, men fordelen ved skabelonen er, at en del af trinene allerede er lavet på forhånd, så det bliver hurtigere for læreren at lave quizzen fra gang til gang.



Link til skabelon
Link til vejledning til skabelonen

Prøv en quiz her

Hos os samler vi quizzerne i en tekstbank. Det lyder fancy, men det betyder i virkeligheden bare, at vi skriver dem ind i et fælles Google Docs-dokument. Vi håber, at vi på sigt kan spare hinanden for en masse arbejde.


En af de ting, vi gerne vil lære eleverne, er at bruge delt skærm ved læsning af online-tekster. Derfor er det en fast del af skabelonen at minde dem om, hvordan man gør det. Læs her om delt skærm på chromebook.



Du kan finde et onlinekursus til Google Analyse, så du kan lære flere tips og tricks her.

  • Share: