Sorter data i Google Sheets
Når du bruger Google Analyse, kan det være en fordel at analyse sine data i Google Sheets, hvis man har fået mange svar på sin formular.
Det er dog ikke altid, at dataene står i den rækkefølge i Sheets, som man ønsker.
Måske skal navnene stå i alfabetisk rækkefølge, eller man vil sortere efter point eller karakterer.
Det er superlet at sortere data i Google Sheets.
Frys øverste linje
Som udgangspunkt sorteres alle rækker, når du bruger sorter funktionen. Du skal derfor starte med at fryse de rækker, der ikke skal flyttes.
- Marker den eller de rækker, der ikke skal ændres
- Gå op i “Se” i menulinjen og vælg “Frys”
- Vælg hvor mange rækker, der skal fryses
Sorter kolonne efter et kritium
- Stil dig den kolonne, som skal danne grundlag for sorteringen
- Klik på “Data” i menulinjen
- Vælg “Sorter kolonne efter A-Z”, hvis du vil have laveste tal/bogstav øverst.
- Vælg “Sorter kolonne efter Z-A”, hvis du vil have højeste tal/bogstav øverst.