Når november måned er trist og grå og føles lige så lang, som når man er nået til den 4. november i Nordbrandts digt “Året har 16 måneder” så er det tid til at søge opmuntring.

Et godt sted at lede er på Youtube. For i november er der premiere på de engelske julereklamer, og de britiske nyhedsmedier analyserer og anmelder dem – hvem har lavet årets bedste?

Se her hvad BBC har skrevet i år – brug evt. artiklen i din undervisning

Der er særligt fokus på, hvad stormagasinet John Lewis finder på. Deres julereklamer er som regel små kortfilm, der emmer af nostalgi og føleri i en grad, så kleenex er et must.

Også andre julereklamer er som små film, selv om man nogle gange kan være lidt tvivl om, hvad de egentlig reklamerer for.

Men reklamerne formidler ganske fint et anglosaksisk perspektiv på, hvordan den ideelle jul opfattes i Brexitland.

Ikke alle reklamer indeholder så meget dialog; men så kan man i stedet lytte til teksten på reklamen, der følger med, da den ofte er med til at understrege budskabet i en grad, så selv de sløveste knive i skuffen kan følge med.

Jeg har samlet en masse julereklamer i dette Google Slides-show sammen med et par regulære kortfilm.

Brug dem som warmers eller find inspiration i den lesson plan, der ligger i talenoterne i første slide.

Min personlige favorit i år er netop John Lewis’ reklame, hvor Elton John medvirker (slide 3)

Men også Sainsbury’s fra 2016 (slide 23), English for beginners (slide 25) og Spanish Christmas Lottery (slide 26) er skønne.

Og så må eleverne finde sig i, at deres lærer får en klump i halsen og våde øjne.

 

 

  • Share: