Klasserumsspil.dk er en hjemmeside, hvor forløbene er bygget op som historier, hvor opgaverne driver historien fremad som i et spil. Eleverne tjener point ved at løse opgaver, ligesom du som lærer tildeler point alt efter, hvor godt de løser opgaven.

Eleverne arbejder i grupper, og fortællingen og opgaverne præsenteres multimodalt.

For 2 år siden testede jeg klasserumsspil i engelsk i en 7. klasse. På det tidspunkt havde jeg 3 engelskhold, men jeg testede det kun i en af klasserne. Der gik en uge, så spurgte de 2 andre engelskhold, om de ikke også måtte spille klasserumsspil.

Udover gruppeopgavner kan eleverne individuelt tjene point til gruppen fx. ved at løse grammatikopgaver. Jeg havde elever, der sad hjemme og løste grammatikopgaver i timevis for at tjene point. Helt frivilligt! Faktisk løb de tør for opgaver, men så lavede de dem igen.

Man kan diskutere, hvor meget læring der lige er i den del med at løse de samme grammatikopgaver igen og igen. Men det er indiskutabelt, at eleverne var meget motiverede, og at de var nødt til at samtale og samarbejde for at læse fællesopgaverne godt.

Desværre var klasserumsspil for dyrt til, at det blev relevant at købe det til skolen.

Dagens gode nyhed er, at klasserumsspil lige er blevet gratis. Jeg skal helt sikkert bruge det i min årsplan til næste år. Der er gode lærervejledninger til alle forløb.

Der er også forløb i andre fag end engelsk.

Se præsentationsvideoen her:

Hvis jeg skal komme med en lille anke i forhold til spillene, så er det i forhold til feedback.

Fx skal eleverne i forløbene lave en lille præsentation af deres gruppe og de enkelte medlemmer i grupperne. Denne præsentation af skriftlig, og der lægges op til, at de skal have point for besvarelse af opgaven.

Jeg kunne ikke give anden feedback end point, så hvis jeg skulle lave rettelser på sproglige fejl og grammatik, var jeg nødt til at kopiere elevernes tekst over i et andet dokument, hvor jeg kunne give respons.

Jeg skulle også selv finde på kriterier for tildeling af point (antal ord trak op, fejl trak ned).

Men får altså ikke et forløb, hvor man ikke skal forberede sig ret meget, og der kan være en del efterbehandling. Det skal man lige have sig for øje, inden man går i gang.

Men det er sjovt!

Som lærer skal du oprette en bruger, men dine elever skal ikke logge sig på med selvstændigt login. Der registreres derfor ikke personfølsomme oplysninger om eleverne, så sitet er helt OK at bruge ift. til EUs persondataforordning.

  • Share: