Jeg starter året med en mundfuld af en overskrift.

Det er meget mere simpelt, end det lyder til.

På 7. årgang skal vi læse Kenneth Bøghs “Djævelens lærling.” I fortællingen er en udstilling af artefakter fra bibelske fortællinger og helvede fx.

  • Skroget af kundskabens æble
  • Murbrokker fra Gomorra
  • Kains kølle

Det er oplagt at lade eleverne lave en udstilling over fiktive artefakter fra bogen. Det kan f.eks. være

  • Stenen Filip kaster efter Aziel
  • Sand fra ørkenen
  • Ingredienser fra Ravines madlavning

Det kræver nærlæsning af bogen at lave en god udstilling. Men det kræver også viden om at skrive værktekster og viden om, hvordan man kuraterer en god udstiling.

Her har skoletjenesten ved Statens Museum for Kunst lavet et virkelig inspirerende forløb om kuratering og museologi.


-I forløbet skal eleverne arbejde med “the object lesson”, hvor eleverne skal tage billeder af 16 forskellige genstande i deres hjem. De 16 objekter skal så stilles sammen på forskellige måder – hver gang skal der tages et nyt billede.

Som stilladsering har jeg naturligvis taget billeder af 16 ting fra eget hjem.

nor

Eleverne skal også arbejde med værktekster til værket Æterlegeme, og det skal der nok komme gode diskussioner ud af.

Slutteligt skal eleverne lave et stilleben, og her er det godt stilladseret af eksempler fra SMK.

Jeg tænker, at ideen er ret let at overføre på meget litteratur. Og måske kunne det også være en fin måde at arbejde med myter på i kristendomskundskab.

I det hele taget har SMK et fantatisk idekatalog, som er guld værd for os, der underviser på skoler, hvor der er langt til nærmeste kunstmuseum.

Hvis man Googler på “Djævelsens lærling og udstilling”, kan man også se, at Guldborgsundbibliotekerne har lavet et rollespils-setup til bogen.

  • Share: