Samme dag som kurset i Google Drev offentliggøres tikker en mail ind. Ny funktion i Google Drev er tilgængelig.

Funktionen er under udrulning, så jeg har den f.eks. på min arbejdsmail, men ikke på min private gmail. Men den kommer til alle før eller senere.

Funktionen hedder “Arbejdsområder”. Arbejdsområder er steder, hvor du kan arbejde med de filer, du bruger mest til en opgave.

Det kan være filer og dokumenter fra flere forskellige mapper, der vises i arbejdsområdet, mens de stadig er i de mapper på drev, hvor du har placeret dem.

Rent visuelt virker det mere overskueligt, end hvis du samler tingene i en mappe (selv om du jo godt kan have samme dokument i flere forskellige mapper)

Når du er færdig med opgaven, skjuler du arbejdsområdet, indtil næste gang, du skal arbejde med filerne.

Tænk på det som din garderobe. Her er det også smart, hvis du har de lange bukser og tykke strømpebukser fremme og let tilgængelige i vinterhalvåret, mens shortsene er pakket væk, indtil det bliver varmere.

Lige nu her i opstartsperioden af et nyt skoleår, har jeg f.eks. oprettet et arbejdsområde for min nye klasse. Her har jeg skema, velkomstbrev, aktivitetsplaner for fagene, kalender osv.

Egentlig plejer jeg at have aktivitetsplaner for fagene i de mapper, der hører til faget. Nu har jeg lavet et arbejdsområde, der hedder aktivitetsplaner, så jeg hurtigt kan finde alle aktivitetsplaner, jeg har nogensinde har lavet – uden at de er flyttet ud af mapperne.

For elever kan man forestille sig, at arbejdsområdene vil være smarte ift. projektopgaven eller i prøveperioden.

Guide til arbejdsområder.

  • Share: