Anmeldelse af podcast med podcastbento
9. klasse har arbejdet med lydfortællinger. I den forbindelse har de skullet finde deres egen podcast, som de har skullet lave en anmeldelse af.
Det har ikke været et krav, at podcasten skulle være en lydfortælling.
Opgaven kan du finde her til fri kopiering eller inspiration.
Mit sigte har været to ting. Dels vil jeg gerne have, at eleverne øver sig på at skrive en opinionstekst. Og opgaven har skullet være en, der ikke stammede fra en afgangsprøve, som de så kunne finde på nettet. Det er altså en original opgaveformulering.
Derfor har kravet også været, at de ikke hver især skulle anmelde forskellige podcast.
Det andet sigte er, at jeg selvfølgelig gerne vil åbne elevernes ører for de mange fantastiske podcast, der er ude i verden.
Man er jo nærmest lykkelig som lærer, når den elev, der ellers hader podcast fortæller, at den han har fundet er så spændende, at han næsten ikke kan vente mere at høre næste afsnit. Yes! (Han har lyttet til, da Adolf blev Hitler)
Opgaven indeholder også et krav om, at eleverne illustrerer deres anmeldelse med en podcast-bento. En variation over bogbentoen. Den har jeg givet lidt køb på. En elev skulle bruge en koran – og biblioteket har jo Coronalukket. Sådan må det være.
Opgaven er stillet i Google Slides og er lavet som et såkaldt hyperdoc. Hele forløbet/alle opgaver er pakket i et sæt slides. Jeg har gode erfaringer med at lade mine elever arbejde i Google Slides. Så får de en opgave ad gangen, de kan ændre baggrundsfarven, så de kan se, hvor langt de er kommet, og de kan skrive egne noter i slide-sættet. Det er godt for elever med overbliksvanskeligheder. Det har jeg skrevet lidt om her.
Opgaven indeholder også et krav om, at eleverne illustrerer deres anmeldelse med en podcast-bento. En variation over bogbentoen. Den har jeg givet lidt køb på. En elev skulle bruge en koran – og biblioteket har jo Coronalukket. Sådan må det være.
Opgaven er stillet i Google Slides og er lavet som et såkaldt hyperdoc. Hele forløbet/alle opgaver er pakket i et sæt slides. Jeg har gode erfaringer med at lade mine elever arbejde i Google Slides. Så får de en opgave ad gangen, de kan ændre baggrundsfarven, så de kan se, hvor langt de er kommet, og de kan skrive egne noter i slide-sættet. Det er godt for elever med overbliksvanskeligheder. Det har jeg skrevet lidt om her.