7. klasse arbejdede med procesorienteret skrivning. Jeg skulle give mundtlig feedback. Det var godt nok svært her under lockdown. Jeg ville have gjort det med hver enkelt elev over Meet, men det er jo vanvittigt tidskrævende ift., hvor hurtigt det plejede at være i klassen under normale omstændigheder.

Desuden var eleverne ikke altid foran computeren, når jeg havde brug for dem. Igen: Ventetid.

Jeg fik derfor den ide at lave skærmoptagelser af min feedback. Korte videoer på 1-2 minutter med ideer til det, der skulle ændres/forbedres/være fokus på.

Jeg brugte Google Meet til optagelserne.

Fordelen ved at bruge Meet er, at det er lynhurtigt, og optagelsen bliver gemt direkte på dit Google drev uden, at du skal gøre noget som helst for det. Derfra kan du dele med eleven eller uploade filmen til jeres LMS (Learning Management System -hos os bruger vi MinUddannelse).

Den eneste ulempe i mine øjne er, at filerne får nogle underlige navne, så for overblikkets skyld, skal man omdøbe dem.

Nå ja, og så synes jeg personligt, at man skal slukke for kameraet, så ens elever ikke har optagelser af deres lærer med uglet hår, fedtede briller og i nattøj. Gæt, hvem der har lavet den fejl?

Se guiden her:

Download guiden som PDF til print

I demofilmen nedenfor kan du se, hvad eleven ser af optagelsen. Det er tydeligt, at optagelsen er lavet i Meet-miljøet. Men nu hvis pointen er hurtig feedback/en hurtig tutorial, betyder det mindre. Det skal jeg jo ikke være en film, der skal vinde en Oscar, vel?

Lad mig dog også slå fast, at der mange gode skærmoptagere til rådighed.

På min private windows-PC har jeg f.eks. screencast-o-matic og snagit, som begge to er superfine. De koster dog penge. Og her under Corona-lockdown har min windows-PC været optaget af min yngste søn, der har skullet bruge den til sit skolearbejde.

På min arbejds-chromebook har jeg også brugt Skoletubes programmer Wevideo og Screencastify til skærmoptagelser, men der skal mange klik til både til opstart og deling, og det gør, at det bliver tungt at arbejde med, selv om det bestemt virker ganske udmærket.

I starten af lockdown oplevede jeg også enorme ventetider på Skoletube. En enkelt hurtig tutorial til mine elever tog næsten 24 timer, før den var klar. Skoletube har selvfølgelig opgraderet voldsomt siden, og presset er mindre nu, hvor de yngste elever (og deres lærere) er kommet tilbage til skolerne.

På min chromebook har jeg også screencast-o-matic som tilføjelsesprogram. Det virker upåklageligt, men når optagelsen skal uploades til drev eller downloades, kan skærmen ikke bruges til andet i den tid, det tager at uploade. Det passer slet ikke til mit temperament.

Skærmoptagelse med Google Meet er quick and dirty, og mens jeg ventede på, at filmen blev klar på drev, kunne jeg bare lavet den næste skærmoptagelse imens.

Når jeg siden har skullet lavet mundtlig feedback eller hurtige tutorials har Google Meet derfor været et af mine foretrukne redskaber.

Skal du også prøve?

  • Share: