Kildelistefunktion i Google Docs
Selv om det ikke står helt så tydeligt i den nye prøvevejledning i dansk, er det stadig aktuelt, at eleverne lærer at lave en kildeliste, der ikke blot er en oversigt over links. Et link giver ikke et hurtigt overblik over kildetypen, og i princippet kan det være dødt dagen efter, eleven har brugt det.
Om det er alle de afbrydelser, der har været pga. corona, kan jeg ikke sige. Men jeg oplever, at mine elever har sværere ved at lave kildeliste end før.
Ja, jeg lærer dem naturligvis at bruge litteraturlisteautomaten, men selv om den layoutmæssigt fik et løft for nogle år siden, er det stadig vanskeligt for eleverne at gennemskue, hvilken kildetype de har med at gøre. I hvert fald for mine.
Før jul sukkede en af eleverne højlydt over at skulle lave kildeliste til projektopgaven.
Jeg vidste hende derfor, at man også kan lave kildeliste i direkte i Google Docs.
Sådan laver du kildeliste i Google Docs
- Vælg “Værktøjer” i menulinjen
- Vælg “Henvisninger”
Der kan nu vælges mellem flere forskellige kildehenvisningssystemer. Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt. Lad bare eleverne vælge det system, der hedder MLA (det første på listen)
- Vælg “Tilføj kildehenvisning”
- Vælg “Kildetype”
Hvis kildetypen er fra en webside, kopierer man blot URL’en fra websiden, og vuptil finder Google selv ud af resten.
Hvis man ønsker at tilføje en bog på sin litteraturliste, kan man ofte indstaste ISBN-nummeret – og igen finder Google ud af det meste. Er der noget, Google mangler, bliver der tydeligt gjort opmærksom på dette. I eksemplet nedenfor mangler der f.eks. et forfatternavn.
Man kan tilføje kildehenvisninger i sit dokument løbende, mens man skriver. De gemmes automatisk i henvisningsværktøjet.
Når kildelisten skal laves, gør man følgende:
- Stå i dokumentet, hvor kildelisten skal være
- Vælg “værktøjer” i menulinjen
- Vælg “Henvisninger”
- Klik på “Indsæt sektionen….”
Forbehold
Når jeg alligevel har haft forbehold ift. at lære mine elever, at bruge kildeværktøjet i Google Docs, skyldes det, at kildehenvisningerne ikke er helt oversat til dansk.
Dels indsættes automatisk en overskrift, der hedder “Works Cited”, som eleverne skal huske at fjerne, og dels indsættes datoer og tekst for besøgsdato på engelsk. Igen er der noget, eleverne skal huske at forholde sig til og redigere.
Men jeg må dog sige, at erfaringerne er, at de fleste elever husker at rediger kildelisten. De giver udtryk for, at de finder det langt lettere end Litteraturlisteautomaten. Og de elever, der glemmer at redigere teksten, får dog alligevel lavet en kildeliste, der er bedre end den, de lavede før.
Fremadrettet bliver Googles henvisningsværktøj noget, jeg introducerer eleverne for. På lige fod med at lave kildeliste manuelt og med Litteraturlisteautomaten. Hvad gør du?
Også oplagt at bruge til outlines i engelsk
Alle de forbehold jeg har ift. at bruge henvisningsværktøjet til skriftlig fremstilling i dansk, er til gengæld helt væk, når mine elever om få måneder skal lave outlines i engelskfaget. Her kan de lynhurtigt lave fine kildehenvisninger med få klik.
What’s not to like?
I engelsk har jeg tidligere bedt mine elever bruge Mybib, som er den engelssprogede version af Littteraturlisteautomaten. Det kan ikke betale sig længere.