Der findes virkeligt mange sider, hvor man kan arbejde med billeder på nettet, når elever skal lave remediering.

Så skal man bruge tid på at lære eleverne et program, som de så måske aldrig nogensinde skal bruge igen.

Når eleverne skal være producenter, er det oplagt, at de skal arbejde digitalt. Men processen og produktet skal komme før teknologien. Derfor er det et hjertebarn for mig, at man så vidt muligt altid skal bruge redskaber, eleverne kender i forvejen.

Selv om jeg synes, at f.eks. lucidpress er genialt, når eleverne skal skrive i spalter, så er der ingen grund til, at de skal lære programmet,hvis de bare skal arbejde med billeder, for Google slides kan det meste af det samme. Og her er eleverne på hjemmebane på forhånd.

Her finder du elev-vejledninger til at arbejde med collage i Google Slides

Dertil kommer, at mange af de fede sider kræver en eller anden form for login. På vores skole har vi ikke databehandlerbetaler med ret mange andre end Google, undervisningsportaler og skoletube. Og så er det faktisk no-go at bruge canva.com og lignende p.g.a. GDPR-reglerne.

Jeg har for nylig haft dygtige lærerstuderende i 7. klasse. Der blev arbejdet med Arne Svingens roman “Fluesommer.” I arbejdet med personkarakteristik skulle eleverne lave en collage over en person i bogen.

I vejledningen med de lærerstuderende talte vi om, hvordan collagen skulle laves. Der var fordele ved at lave den analogt, men der var også ulemper. Bl.a. kunne vi risikere masser af print af billeder, der måske ikke blev brugt. Eller man kunne ikke finde det helt rigtige billede i blade og aviser – i hvert fald er min erfaring at tidsforbruget kan være enormt, når der skal bladres en masse versus en hurtig google-søgning.

Fordelene ved at lave collagerne digitalt er, at der er uendeligt mange billeder til rådighed. Billederne kan redigeres i farve, form og størrelse efter behov. Placerer man et billede forkert, kan det let laves om.

Du kan se nogle af elevernes resultater her. Jeg har ikke medtaget de collager, hvor der var billeder af mine elever, så det er blot et udsnit, der vises. Både jeg, eleverne og de lærerstuderende var meget tilfredse med resultaterne.

Collagen i topbilledet har taget cirka ti minutter at lave. Der er bestemt plads til forbedring, men min pointe er, at det ikke tager lang tid at lave noget, der ser OK ud. Jeg filmede processen, så du kan få et indblik i trinene fra valg af baggrundsbillede til indsættelse af øvrige billeder. Videoen var lidt mere end 1 minut.

  • Share: