ClassroomQ – Når eleverne har brug for hjælp uden for klassen
I min 9. klasse er der 27 elever. Luften kan godt blive ret stram, når de store brød sidder tæt sammen i et lille lokale. Det er heller ikke altid lige hensigtsmæssigt med gruppearbejde og pararbejde, da det kan være svært at høre hinanden.
Derfor arbejder eleverne ofte uden for lokalet. Jeg går naturligvis rundt for at se, om de har brug for hjælp, men nogle gange kan man jo vente længe. Eller jeg er hos elever på biblioteket, mens andre står i klassen og venter længe på hjælp for at komme videre. Eller jeg glemmer en elev, fordi jeg lige blev kaldt på af en anden.
En anden situation er, når alle er i klassen. Jeg har naturligvis også systemet på tavlen, hvor man skriver sig op, men så glemmer eleverne at strege sig ud, og pludselig er der gået udu i systemet.
ClassroomQ er et lille fikst program, der løser problemerne i begge situationer.
Som lærer opretter man en konto, og eleverne logger sig så på med en talkode ligesom ved fx. Kahoot (der lagres derfor ikke elevoplysninger). Eleverne kan tilføje en lille kommentar – fx. om hvor de sidder, eller hvad der er deres problem.
Når eleverne er logget på, kan de se, hvor mange der er i kø for at få hjælp samt deres egen placering i køen. Så kan de roligt lave noget andet, mens de venter, for de ved, at de ikke bliver glemt.
Bonustip: Jeg trykker aldrig “End session.” Hver gang jeg logger ind, er kodeordet derfor det samme for eleverne, og du skal derfor kun dele det med eleverne en gang.
Programmet findes i en gratis-version og en betalt version. Jeg er fint tilfreds med den betalingsfri udgave.
Du finder ClassroomQ her.