Året der gik på bloggen
Godt nytår til alle læsere.
2019 er forbi, og der kom mange nye læsere af bloggen. Nogle indlæg blev læst er mange, mens andre ikke fik det store publikum.
Læsernes top 3 for 2019
De tre mest læste indlæg i 2019 var:
Heldigvis er min smag ikke vildt forskellig fra læsernes.
Da jeg selv læste om Bogbento første gang, blev jeg også superbegejstret og skulle straks prøve det af på mine elever. Også selv om der egentlig ikke var tid i et presset program i 9. klasse. Det glæder mig oprigtigt, at opslaget er delt så mange gange. Jeg håber, der er kommet mange fede bogbentos i hele Danmark.
Layout til skriftlig fremstilling. Tjaaa…. Det er godt nok noget, jeg har brugt meget krudt på gennem tiden. Mon ikke jeg kommer til at bruge mindre krudt på det fremover? I hvert fald har jeg bidt mærke i, at der i den nye prøvebekendtgørelse står:
Det er ikke et kvalitetskrav i sig selv, at layout imiterer den ”virkelige verden”, men det er et kvalitetskrav, at layout fremmer kommunikationen. Det er vigtigt, at der tages højde for den forskel, der er mellem en grafisk designer, som udelukkende beskæftiger sig med dette, og en ganske almindelig skoleelev på 15 år, der har 3½time til at vise sine skriftsproglige kompetencer.
Og er det egentlig ikke længe siden, der har været en trykt artikel som genre? Måske vi lige så langsomt skal sige farvel til at lære eleverne at skrive i spalter? Og måske skal vi dermed sige farvel til at bruge Lucidpress og bruge mere tid på det skriftlige arbejde. Budskabet fra ministeriet er i hvert fald klart. Tak for det.
Citatquizzen synes jeg selv er supersjov, og det gør mange af mine elever heldigvis også.
Men hvis jeg selv skulle skrive en top 3, ville den se lidt anderledes ud.
Min egen top 3 for 2019
Som nævnt er Bogbentoen en af mine egne favoritter.
Men hvis der et redskab, der virkelig sparer mig for tid, så der det Google Analyse. Det sparer mig i den grad tid, og tid er en knapfaktor for alle lærere. Så jeg kan kun anbefale, at man bruger 1 time eller 2 på at sætte sig ind i programmet. Det tjener sig rigeligt hjem igen.
Og kan du Google Analyse, kan du relativt hurtigt lave digitale escape rooms. Jeg lover dig, at det skaber engagement hos dine elever.
Måske, kære læser, skulle dit nytårsforsæt være at lære Google Analyse?